hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان| دردسر ملخ دریایی در خوزستان

خوزستان| دردسر ملخ دریایی در خوزستان

هجوم ملخ دریایی به شهرهای جنوبی کشور موضوع جدیدی نیست؛ ملخ دریایی (صحرایی) جزو آفات درجه‌یک برای تمام پوشش‌های سبز به شمار می‌رود و هیچ گیاهی (حتی چوب و درخت) از آن در امان نیست. بدترین سال‌های طغیان این آفت در دنیا سال 1337 و در ایران 1340 بوده است. در سال‌های ترسالی و سال‌هایی که بارندگی در کانون این آفت (عربستان و سودان) مناسب باشد، ملخ به سایر کشورها و قاره‌ها هجوم می‌برد، به‌طوری‌که بر روی باد تا 200 کیلومتر نیز قدرت پرواز و حرکت دارد.

هندیجان کانون ملخ دریایی خوزستان

معاون جهاد کشاورزی خوزستان چندی پیش شهرستان هندیجان را کانون آلودگی ملخ دریایی در خوزستان بیان کرد و افزود: در بهبهان، ماهشهر، شوش، ایذه، شادگان، کارون، اهواز و هفتکل نیز این آفت هنوز به‌صورت پراکنده (فاز انفرادی) دیده‌شده است. محمد قاسمی نژاد گفت: در هیچ‌کدام از شهرستان‌ها (حتی در هندیجان که بیشترین شدت را دارد) این آفت هنوز به حالت طغیان درنیامده و خسارت خاصی در مزارع گزارش نشده است. قاسمی نژاد ادامه داد: برای پیشگیری از انتشار این آفت و مبارزه با آن، سم‌پاشی‌ها با تمرکز بر مثلث «هندیجان، زیدون در بهبهان و ماهشهر» در حال انجام است. او در ادامه با تشریح برنامه‌های این سازمان برای مبارزه با آفت ملخ دریایی گفت: هم‌اکنون 95 گروه ردیابی و 17 گروه سم‌پاشی در خوزستان در این زمینه تشکیل‌شده است. او افزود: 10 باند فرودگاه خاکی در خوزستان آماده‌سازی شده و 9 باند دیگر نیز در حال آماده‌سازی است. به گفته او، علاوه بر 2 فروند پهپاد سم‌پاشی که به هندیجان اعزام‌شده، یک هواپیمای سم‌پاش نیز مستقر است که به دلیل شرایط محیطی و گل‌ولای، هنوز امکان پرواز پیدا نکرده و به‌محض مهیا شدن شرایط از آن استفاده می‌شود.

خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با ملخ در خوزستان و شهرستان‌ها هم‌اکنون تشکیل‌شده و با حمایت استانداری و همگرایی که برای مقابله با این آفت وجود دارد، آمادگی کامل برای پایش و سم‌پاشی به وجود آمده است. او ادامه داد: آخرین یافته‌ها از سازمان حفظ نباتات و فائو دریافت و بر اساس آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. قاسمی نژاد با اشاره به گزارش سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) درباره موج دوم ورود آفت ملخ دریایی، گفت: دسته‌های بزرگ این آفت در حال حرکت به سمت دلگان و کنارک در استان سیستان و بلوچستان هستند.

خودنمایی ملخ دریایی در اهواز

مدیر اداره جهاد کشاورزی اهواز هم روز گذشته از مشاهده ملخ دریایی در مزارع این کلان‌شهر خبر داد. مدیر اداره جهاد کشاورزی اهواز گفت: مواردی بسیار کم و ناچیز و به‌صورت انفرادی از حضور ملخ‌های دریایی در مزارع شهرستان مشاهده‌شده است.

عبدالرضا نیسی با ابیان اینکه در حال حاضر ۲۶ کارشناس در شهرستان در قالب ۸ اکیپ فعال کار ردیابی و دیده‌بانی را در دستور کار قرار داده‌اند اظهار داشت: در تلاش هستند تا نسبت به تشخیص و ردیابی این آفت اقدام و در صورت نیاز کار مبارزه را آغاز کنند.

نیسی با بیان اینکه پایش‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته و در همه‌روزه‌ای هفته در حال انجام است، افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی ازنظر حضور ملخ‌های دریایی در شهرستان وجود ندارد و کشاورزان اطمینان لازم داشته باشند که وضعیت عادی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد ملخ‌های مشاهده‌شده در مزارع اهواز بسیار ناچیز بوده، نیازی به آغاز کار مبارزه با این آفت نیست و درصورتی‌که حضور این ملخ‌ها از حالت انفرادی خارج شوند، مبارزه با آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

پای ملخ‌ها به خرمشهر بازشده است

همچنین در همین زمینه مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: مواردی از ملخ دریایی به‌صورت انفرادی در منطقه شلمچه خرمشهر مشاهده‌شده است.

محمد مطرودی با اشاره به مشاهده گونه‌هایی از ملخ دریایی در مزارع خرمشهر اظهار کرد: جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم و کمیته‌های فنی و مدیریت بحران شهرستان را تشکیل داده‌ایم و همه امکانات را در این حوزه برای مبارزه با آفت ملخ دریایی آماده کرده‌ایم. او افزود: در حال حاضر 4 اکیپ فعال کار ردیابی و دیده‌بانی را در مناطق موردنظر شهرستان در دستور کار قرار داده‌اند و در تلاش هستند تا نسبت به تشخیص و ردیابی این آفت اقدام و در صورت نیاز کار مبارزه را آغاز کنند. مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر تصریح کرد: این اکیپ‌ها ردیابی و پایش در مناطق حفار شرق و غربی، جزیره مینو و شلمچه مستقر هستند و به‌صورت روزانه شرایط را بررسی می‌کنند. به‌صورت کامل آمادگی مبارزه با این آفت در شهرستان وجود دارد و پایش‌ها به‌صورت 24 ساعته و در همه ‌روزهای هفته در حال انجام است. مطرودی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد ملخ‌های مشاهده‌شده در مزارع خرمشهر بسیار ناچیز بوده، نیازی به آغاز کار مبارزه با این آفت نیست و درصورتی‌که حضور این ملخ‌ها از حالت انفرادی خارج شوند، مبارزه با آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم. او خاطرنشان کرد: همه توان را به کار گرفته‌ایم تا شاهد رشد این آفت در منطقه نباشیم اما مواردی که به‌صورت انفرادی نیز مشاهده‌شده بسیار ناچیز و محدود بوده‌اند که آن‌ها را از بین برده‌ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد